Kosmonaut z Čech

O této knize jste již určitě slyšeli, neboť je docela novinkou na pultech, nemám pravdu? Český autor žijící v Americe, kde se svým dílem prorazil, sklízí chválu nejen ve Státech, ale i zde. Jedná se o sci-fi, jak je nejspíš jasné, ale ne tak obyčejné. Ovšem k tomu se dostaneme až za chvíli.
Teď se pojďme se podívat, o čem kniha je!



Jakub Procházka by byl vlastně docela obyčejný muž, kdyby neletěl do vesmíru prozkoumat podivný oblak Chopra, jenž se nachází mezi Zemí a Venuší. Česko se roku 2018 raduje, neboť konečně vyšlou prvního Čecha do nekonečného prostoru. Jakub se rozloučil se svou ženou Lenkou a na osm měsíců vyletěl sbírat vzorky Chopry a přemýšlet nad tím, co je pro něj důležité. 
Zčistajasna před ním stojí tvor, Hanuš, a i když z něj má Jakub chvíli strach, brzy se dají do řeči a řeší spolu vše množné i nemožné. Hanuš je skvělý přítel, ale rychle vyjídá zásoby Nutelly.
Muž si s sebou do vesmíru přinesl i problémy a břímě minulosti, jejichž podstata vyplouvá napovrch.

Začátek je humorný a letmo nás nechává Jakuba poznat. Jednoduše řečeno, je to idealista a snílek. Jeho žena Lenka je spíše rutinní typ člověka a i když Jakubovi přeje vyplnit si svůj sen, moc se jí nápad s odletem do vesmíru nezamlouvá. Každou chvílí očekává zprávu, že její manžel už není. Promlouvá se svým psychologem a svěřuje mu své nejniternější pocity ohledně nyní podivného vztahu mezi ní a Jakubem. 

Jakubova minulost je velmi častým tématem, které se v knize objevuje. Dozvídáme se o jeho otci jako o estébákovi, o prarodičích a politice. Párkrát se jaksi dostaneme i ke mnohem dávnější minulosti...

Pamatujete na to, že to není jen tak obyčejné science fiction? Teď se k tomu dostáváme! Skutečně je to taková trochu nepříjemná směsice všech žánrů. Bylo toho prostě moc najednou. Neočekávejte tedy jen technické a složité názvy, ale i jiné, pro sci-fi ne tak typické.

Zhruba po sto stranách se Jakub začal měnit v nezúčastněného pozorovatele a to příběh trochu kazilo. Je tak totiž složitější si ho jako postavu oblíbit, což se v mém případě vlastně nestalo vůbec. Raději jsem měla Lenku. 

Dále bych se chtěla dostat k tomu, co si mi na knize líbilo nejvíce. Byly to filozofické a moudré myšlenky. Autor zde ukazoval mnoho otázek, o kterých by se dalo dlouze diskutovat. Také zkoumal složité mezilidské vztahy.
Všimla jsem si, že se Kalfař srovnává se Saint-Exupérym, což je možná přehnané, ale myšlenky měl vskutku zajímavé. 

Autor má smysl pro akci a pro humor. Postavy umí pěkně vykreslit, ale občas v nich bývá zmatek. Musí se číst pozorněji, jinak plno věcí uniká. 

Osobně jsem to četla docela dlouho a bavilo mě to tak střídavě. Někdy mi stránky utíkaly rychle, jindy se mi to zdálo nekonečné. Také nejsem nějaký veliký fanda do sci-fi a toto byla má prvotina z tohoto žánru, takže nemám s čím srovnávat. Přečtení ale nelituji a jsem ráda, že jsem vyzkoušela i něco jiného!

Kosmonaut z Čech se tolik chválí, ale dle mého to není žádný zázrak a některá přirovnání si možná ani nezaslouží. Jinak je to vlastně fajn kniha s takovým bláznivějším příběhem. A jen taková drobnost: docela mě překvapilo, že si ji z toho anglického originálu autor nepřeložil sám.

Ohodnotím ji 3/5 bodů. Jeden bod dolů za tu nepříjemnou směsici žánrů, druhý za nezúčastněného pozorovatele a také za občasné táhnutí děje.

Knihu si můžete zakoupit například zde.

Moc, moc děkuji Megaknihám, které mi tuto knihu zaslaly jako recenzní výtisk! Jsem velmi ráda že s Vámi mohu spolupracovat a že jste tak skvělí a milí. :-)













Komentáře

  1. Túto knihu som už zaregistrovala, no prvýkrát čítam recenziu na ňu práve u teba! A páni, píšeš naozaj krásne, pútavo a pekne sa vyjadruješ :D Nič neprezrádzaš, všetko krásne zhrnieš a tak to má byť! ^.^
    Musím povedať, žeby som si knihu raz chcela prečítať, aj keď tento žáner nepreferujem, ale ako tak čítam, tak ma iba sci-fi nebude čakať :D Mám rada knihy, ktoré sa zaoberajú hlbšími myšlienkami a niečo človeku, čitateľovi, dokážu ponúknuť. To má u mňa hneď bod k dobru ;) Skrátka, páči sa mi to, aj keď rezervy isto v knihe nájdem i ja...a možno nie O.o Nuž, uvidím, ale ďakujem za skvelý názor/recenziu, maj sa krásne ;))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neskutečně moc ti děkuji za takto nádherný komentáře! Kdybys mě viděla, jak se teď usmívám! ❤
      No, sci-fi taktéž nevyhledávám, ale tohle bylo vlastně docela dobré :D
      Ještě jednou děkuji za milý komentář, který mi udělal obrovskou radost! ❤

      Vymazat
  2. Moc pěkná recenze :) O knize se teď hodně mluví a tak uvažuji nad tím, jestli se do ní pustit :) Ale nějak mám tušení, že ta směsice žánrů by mě asi až tak moc neuchvátila :) Škoda, že to není klasická sci-fi :) Hezké prázdninové čtení :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji ❤ Jojo, teď se o ní mluví fakt hodně.
      Třeba by se ti to nakonec líbilo, i když je tam těch žánrů fakt moc najednou :)

      Vymazat
  3. Povedená recenze! Já nad Kosmonautem zatím váhám, ale rozhodně chci počkat, až pomine ten hlavní boom a pak možná :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc! ❤
      Rozhodně ho někdy zkus! :)

      Vymazat

Okomentovat

Budu ráda za váš komentář!

Starší články